Bratislava – hlavná stanica

 

V súvislosti s otvorením novej modernej Autobusovej stanice v Bratislave na Nivách, zodpovedajúcej požiadavkám 21. storočia, obrátila sa pozornosť všetkých cestujúcich a najmä Bratislavčanov taktiež na riešenie železničnej dopravy v našom hlavnom meste. Pozornosť sa nasmerovala  na Hlavnú stanicu v Bratislave, pretože tu je sústredená drvivá väčšina železničných spojov vedúcich z územia celého Slovenska, ale tiež medzinárodná železničná doprava  do susedného Rakúska, Maďarska, Česka a ďalších štátov Európskej únie. Denne ňou prejde viac ako 50 tisíc cestujúcich a okolo 200 vlakov, čo je úctyhodné číslo vzhľadom na stiesnené pomery na stanici a v jej bezprostrednom okolí. Kritická situácia si vyžaduje radikálne a rýchle riešenie, pretože stanica ľudovo povedané praská vo švíkoch. V minulosti približne koncom 80-ych  rokov minulého storočia sa uvažovalo s výstavbou úplne novej modernej železničnej stanice, umiestnenej východne od tej súčasnej už dávno nevyhovujúcej, kapacitne značne preťaženej a zastaranej stanice. Ani po 30 rokoch odvtedy není nová hlavná stanica stále vybudovaná a jej skorá realizácia zostáva aj naďalej v nedohľadne.

Apropo 1Bratislava – hlavná stanica má už svoju históriu. Je to najdôležitejšia železničná stanica na území Bratislavy a súčasne jedna z najdôležitejších, najviac zaťažených a najfrekventovanejších  staníc na území Slovenska. Nachádza sa v mestských častiach Staré Mesto a Nové Mesto. Prechádzajú ňou železničné trate vďaka ktorým máme priame spojenie s Českom /Praha, Brno, Ostrava, Pardubice, Ústi nad Labem a Břeclav/, Rakúskom  /Viedeň, Salzburg, Innsbruck a Linz/, Maďarskom /Budapešť/, ale taktiež smerom do Poľska, Nemecka Švajčiarska a Srbska. Prvá staničná budova stojaca na  rohu Šancovej a Pražskej ulice bola postavená ešte v roku 1848  na začiatku rozvoja železničnej dopravy v bývalom Rakúsko – Uhorsku. Druhá budova ležiaca severnejšie bola vybudovaná v roku 1871 a používa sa doteraz. Tretia budova- ta najnovšia a vtedy najmodernejšia bola postavená v roku 1989 ako prístavba k druhej budove pri vtedajšej rekonštrukcií železničnej stanice. Obe sa využívajú spolu doteraz aj v súčasnej prevádzke. Vstupná hala stanice sa skladá z dvoch častí, zo staršej pôvodnej budovy z roku 1871 a z novšej prístavby z roku 1989. Vo vstupnej hale sa nachádza väčšina prevádzok a služieb pre cestujúcu verejnosť. Stanica má 6 nástupíšť. Prístup na nástupište 1 je priamo z budovy stanice. Na ostatné nástupišťa je prístup zabezpečený cez podchody. Nástupište 6 je najmenej používane a je pokračovaním nástupišťa 1. Medzi nástupišťami 2 a 3 sú umiestnené dve  koľaje slúžiace  len na prejazd osobných vlakov, ktoré na železničnej  stanici nezastavujú       a tiež na prejazd dlhých súprav cez stanicu prechádzajúcich nákladných vlakov.

Celý areál hlavnej železničnej stanice sa javí v súčasnosti ako nevyhovujúci z dôvodu nedostatočnej kapacity obslužných priestorov pre cestujúcich – nezodpovedá vôbec požiadavkám kladeným v 21. storočí na celkovú vybavenosť staničných priestorov. Železničná trať a samotná stanica sa nachádzajú v stiesnených geografických pomeroch, ktoré sú vymedzené pohorím Malé Karpaty, mestskou zástavbou a čiastočne aj riekou Dunaj.Tým pádom je trať vedená v oblúku na upätí Malých Karpát, čo sťažuje celkové technické riešenie /architektonické aj urbanistické/ pri rozšírení trate a celkovej modernizácií celej železničnej stanice a nadväzujúcej dopravnej infraštruktúry v jej blízkosti a tiež v rámci celého mesta a jeho jednotlivých časti.

Poďme k veci. Železničná vlaková  doprava je k životnému prostrediu najšetrnejšia a je 6x energeticky úspornejšia oproti cestnej doprave. Pri spotrebe 2% celkovej energie EU môže prepraviť až okolo 8% cestujúcich. Cestovaním vlakom šetríme naše životné prostredie a správame sa ekologicky zodpovedne, pretože každá cesta vlakom podstatne znižuje produkciu CO2. Vlaky sú v súčasnosti jedným z najekologickejších spôsobov pozemnej dopravy. Z uvedených dôvodov železnice si preto zaslúžia našu pozornosť a rozvojové investície do budúcnosti. Cestovanie vlakom musí mať však úroveň zodpovedajúcu požiadavkám 21 storočia. Z pohodlia osobného auta musíme ľudí dostať do pohodlia moderného vlaku a správať sa ekologicky.

Vzhľadom na hore uvedené skutočnosti je potrebné pozerať sa na železničnú dopravu v Bratislave komplexnejšie a z pohľadom do budúcnosti. Bratislavčania si to určite zaslúžia, lebo sú vystavovaní každodenne enormnému zaťaženiu zo strany automobilovej dopravy. Dennodenne 150 – 200 tisíc prišelcov aj so svojimi autami  znečisťujú životné prostredie, zamorujú vzduch, celodenne zaberajú parkovacie miesta a najmenej 2x denne ráno a večer vytvárajú dlhé dopravné zápchy a znepríjemňujú život všetkým obyvateľom nášho mesta. /viď. môj článok-blog: Bratislava si vydýchla z 22.04.2020/. Záchranou môže byť koľajová doprava, a to jednak vlaková ale aj električková /MHD/. Musia sa však nutne použiť moderné bezhlučné koľajové technológie a súpravy zodpovedajúce súčasným najnovším trendom vývoja ekologickej dopravy, ktoré chránia naše zdravie a životné prostredie.

Ako všetky tieto poznatky a požiadavky premietnuť do reality?  Na celom území mesta Bratislavy sa nachádza množstvo opustených a nevyužívaných koľajových tratí. Mnohé z nich by bolo možné využiť po rekonštrukcií aj na súčasne  zámery a ciele. Takouto nevyužitou lokalitou  je aj územie bývalej železničnej stanice Bratislava – Filiálka, ktoré už dlhé roky chátra. Celé toto územie je zarastené burinou a  na mnohých miestach je smetisko s množstvom odpadkov a rôzne čierne skládky so stavebnou sutinou. Svojou veľkosť toto územie – jeho dĺžka je asi 1,5 kilometra a priemerná šírka  100 metrov ide teda zhruba o 15 hektárov vzácneho územia uprostred Bratislavy, dáva predpoklad pre jeho všestranné využitie. Dané územie by malo byť preto riešené komplexne ale  aj systémovo tak, aby poslúžilo všetkým obyvateľom Bratislavy a  celého samosprávneho kraja a to pre účely dopravy, bývania, rekreácie a tiež pre rozvíjanie oddychových a športových  aktivít. /podrobnosti  viď. môj článok-blog: Bratislava-Filiálka z 01.02.2021/.

Navrhujem rozdeliť celú rekonštrukciu hlavnej stanice na dve časti:                                   A/ Rekonštrukcia starej  stanice   Bratislava – hlavná stanica I                               B/ Výstavba úplne novej stanice   Filiálka – hlavná stanica II    

Po vybudovaní novej stanice Filiálka bude možné presunúť na túto stanicu prímestské linky: z východu smer Senec , prípadne aj smer Pezinok a smer Dunajská Streda – Komárno z južného Slovenska. Aby tieto plány nezostali na papieri len ako moja vízia je potrebné zmobilizovať všetkých zainteresovaných a kompetentných, použiť aj dostupné rozvojové fondy EÚ a pustiť sa spoločnými silami do ich skorej realizácie.

Bude potrebné spojiť sily a úsilie  všetkých zainteresovaných v predmetnej veci.  Železnice SR, MHD Bratislava, Mestská časti Bratislava –Staré a Nové mesto, Hlavné mesto Bratislava, ale aj Bratislavský samosprávny kraj a samotný štát cez zainteresované ministerstva musia prejaviť veľa  spoločného úsilia. Na dosiahnutie vytýčeného cieľa treba zapojiť aj súkromný kapitál a veľkých investorov. EU ponúka niekoľko fondov pre financovanie veľkých projektov týkajúcich sa ekológie a dopravnej infraštruktúry ako je rozvoj železničnej a verejnej dopravy, ale taktiež projekty v sociálnej oblasti. EU by mohla svojou pomocou prispieť aj v tejto predmetnej veci. Celkovo aj pri znížení sociálnych a ekonomických rozdielov v rámci celej EU. V neposlednej miere by to prospelo tiež k stabilizácií a oživeniu nášho hospodárstva v čase koronakrízy zvýšením zamestnanosti a vznikom nových pracovných príležitosti pre Bratislavčanov a pre všetkých našich občanov.

V rámci rozvoja ekologickej koľajovej dopravy v Bratislave bolo by možné realizovať tiež prepojenie rýchlodráhou na letisko v Ivanke a podobným koľajovým prepojením cez bratislavský prístav využiť ekologickú lodnú dopravu po celom toku Dunaja.

Na záver chcem poďakovať všetkým ľuďom nasadeným v prvej línií za ich obetavosť a statočnosť, ktorú nám preukázali, aby sme mi ostatní mali zabezpečené všetko na prekonanie a bezproblémové prežitie pandémie.

Moja vízia II

08.03.2024

Po dlhšom čase odmĺčania na platforme Blog Pravda. sk som sa rozhodol znova prispievať svojimi článkami k hodnoteniu politickej, ekonomickej a spoločenskej situácie na Slovensku, v Európe a vo svete z pohľadu bežného občana, nakoľko situácia v európskej a svetovej politike sa zásadne zmenila a rýchlo sa dramatizuje. Po vypuknutí zničujúcej vojny na Ukrajine, [...]

Park kultúry a oddychu  /PKO/

05.05.2023

Svoj článok začnem úplne z iného konca – z opačnej strany a k téme uvedenej v nadpise sa dopracujem postupne. Poďme na to ! V nedeľu som využil pekné slnečné počasie a po dlhšom čase nečinnosti som sa vybral na prechádzku po nábreží Dunaja. Na brehu Dunaja je sústredený kus našej histórie od najstarších [...]

Voľby 2023

15.04.2023

Parlamentné voľby na Slovensku sa konajú každé štyri roky. Tie najbližšie riadne voľby sa mali konať v roku 2024. Terajšia vláda, ktorá stratila dôveru parlamentu bola rozhodnutím prezidentky odvolaná ešte v decembri 2022. Bola však poverená vykonávaním svojej pôsobnosti v obmedzenom rozsahu až do vymenovania novej vlády. Z uvedeného dôvodu je potrebné vykonať [...]

Ukrajina, Rusko, dronový a raketový útok, vojna, Kyjev, zničené budovy, bombardovanie

Prichádza zmena. Rumunská armáda môže zostreliť neznáme drony i vojenské lietadlá aj bez súhlasu ministra obrany

25.09.2025 22:25

Od začiatku vojny na Ukrajine ruské drony opakovane vleteli do rumunského vzdušného priestoru alebo havarovali na rumunskom území.

Peter Pellegrini

Pellegrini ukončil pracovnú návštevu USA. Je za reformu OSN, vyzval na ukončenie vojny na Ukrajine

25.09.2025 22:10

Prezident absolvoval cestu pri príležitosti 80. zasadnutia Valného zhromaždenia OSN

Poľská hranica / Poľsko /

Poľsko zakázalo vstup proruskej moldavskej političke Irine Vlahovej

25.09.2025 21:38

Estónsko uvalilo sankcie na bosnianskosrbského vodcu Milorada Dodika.

Prabowo Subianto

Prezidentov predvolebný sľub má trpké následky: tisíce detí sa priotrávili bezplatnými obedmi

25.09.2025 21:07

Program jedál zadarmo má len tento rok stáť viac ako desať miliárd dolárov.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 33
Celková čítanosť: 120065x
Priemerná čítanosť článkov: 3638x

Autor blogu

Kategórie