Založ si blog

Diaľnice na Slovensku

 

Diaľničná sieť v Slovenskej republike /diaľnice D1, D2, D3 a D4/ má mať po dokončení celkovú  dĺžku približne 700 km /presne 699,6 km/. Najdôležitejšia z nich a súčasne aj najdlhšia /512,0 km/  je diaľnica  D1 z Bratislavy do Košíc.         Po ,,nekonečnom“ dokončovaní má spojiť Bratislavu so Záhorom ležiacim na východe v blízkosti štátnej hranice s Ukrajinou. Súčasťou tejto diaľnice má byť aj nový diaľničný hraničný prechod v blízkosti súčasného cestného prechodu Vyšné Nemecké-Užhorod.

História výstavby diaľnic na Slovensku sa začala písať ešte v roku 1969 v bývalom Československu kedy sa začal stavať náš prvý úsek diaľnice D2 Malacky – BA, Lamačská cesta, ako súčasť projektu prepojenia dvoch hlavných miest /Prahy a Bratislavy/ a dvoch štátov vtedajšej Česko-slovenskej federácie. Diaľnica D2 z Bratislavy po hranicu s ČR je druhá najdlhšia /80,5 km/ a súčasne aj jediná úplne dokončená slovenská diaľnica. Skoro som zabudol na tretiu najdlhšiu /59,1 km/ D3 diaľnicu zo Žiliny cez Čadcu, ktorá zabezpečí na severe Slovenska diaľničné prepojenie smerom na Poľsko. A nakoniec diaľnica D4. Je to štvrtá najdlhšia /48,0 km/ slovenská diaľnica. Po dokončení vytvorí vonkajší obchvat Bratislavy a umožní diaľničné prepojenie na Rakúsko.

Výstavba diaľnice D1:  Bratislava – Košice cez Trnavu, Trenčín, Žilinu, Martin, Poprad a Prešov sa začala realizovať v minulom storočí ešte v roku 1972, kedy boli zahájené stavby prvých dvoch úsekov. Prvý úsek z Bratislavy do Senca a na severovýchode úsek z Liptovského Mikuláša do Liptovského Jána. 

V súčasnosti je zprevádzkovaných približne 400  km úseku tejto diaľnice.     Vo výstavbe sú aktuálne dva úseky: medzi Lietavskou Lúčkou a  Dubnou  Skalou a medzi Hubovou a Ivachnovou. V príprave je úsek medzi Turanmi a Hubovou. Hlavná časť zostávajúcich úsekov leží východne od Košíc v úseku od Bidoviec po Záhor. Je to naša najvýznamnejšia diaľnica a to nielen svojou fyzickou dĺžkou ale aj pozoruhodnou dĺžkou výstavby. V roku 2022 uplynie už 50 rokov od začiatku jej výstavby, no stále ešte nebude dokončená ani keby sa stal zázrak. Je potrebné ešte dostavať posledné stavebne a technicky najnáročnejšie úseky tejto pre Slovensko dôležitej diaľnice.      Pri tomto tempe výstavby bude diaľnica D1 dokončená najskôr v roku 2036 !?

Preinvestovali sa už miliardy Euro no jej dokončenie je stále ešte v nedohľadne a bude to stať nás všetkých, celú spoločnosť ďalšie miliardy, ktoré sa mohli realizovať v zdravotníctve, v školstve, v bytovej výstavbe na výstavbu nájomných bytov, pri oprave schátralých kultúrnych pamiatok a v ďalších dôležitých odvetviach nášho hospodárstva a ekonomiky, no zarábajú na tomto lukratívnom  podnikaní len rôzne cudzie zahraničné konzorcia.

Chyba sa stala ešte na začiatku pri schvaľovaní koncepcie, ktorá predpokladala vedenie trasy diaľnice cez Považie a Liptov, t. j. cez územia s mnohými priemyselnými podnikmi   /s ktorých mnohé už dávno skrachovali/, no neprihliadalo sa na konfiguráciu a zložitosť terénu. V súčasnosti by žiadny projektant takéto trasovanie diaľnice nezvolil. Nerobia to ani v ekonomicky prosperujúcej  Čine, kde by si to mohli dovoliť no správajú sa racionálne. Neriešia také ,,drobnosti“ ako je terénna prekážka alebo vodný tok. Rieky premosťujú a kopce obchádzajú, nestavajú tunely, ktoré predstavujú technicky, časovo a finančne náročné riešenia. Dlhé úseky diaľnic vedú po estakádach ponad  terénne prekážky a obytnú zástavbu. Poučiť by sme sa mohli aj od našich najbližších susedov. Poučiť a využiť ich odborné skúsenosti ? !

Apropo: Čina.  Rýchlosť výstavby diaľničnej siete v Čine je obdivuhodná. Od roku 1988 sa postavilo údajne až 135 tisíc km diaľnic a za posledných 10 rokov sa zrealizovalo približne až 9600 km. Pre porovnanie u nás je tempo výstavby diaľnic   /za predpokladu, že celá diaľničná sieť na Slovensku by bola dokončená v r.2022/         700 km : 53 rokov = 13,2 km za rok, resp. pri diaľnici D1  je to                            512 km : 50 rokov = 10,2 km za rok. Super ! To je na zápis do GKR.

A čo tak zvoliť úplne inú stratégiu  dokončovania našej  diaľničnej siete !         Napadá ma kacírska myšlienka. Čo keby sme namiesto doterajšieho postupu pri výbere dodávateľa stavby urobili výnimku a pozvali na  jeden rok Číňanov s prosíkom aby nám už konečne tu našu D1 dokončili. Som presvedčený, že by to zvládli lebo by to bola pre nich otázka prestíže /politickej aj ideologickej/ a pre nás úspora a dobrý obchod a hlavne reklama, že nám pomohla druhá najsilnejšia ekonomika sveta, ktorá už onedlho predbehne aj USA a stane sa svetovou jednotkou. Aj keď hrozí, že by si k nám postavili aj hodvábnu cestu, riskol by som takéto výnimočné riešenie !           P.S. : Neberte to vážne, toto je len ďalšia moja vízia !

 

Moja vízia II

08.03.2024

Po dlhšom čase odmĺčania na platforme Blog Pravda. sk som sa rozhodol znova prispievať svojimi článkami k hodnoteniu politickej, ekonomickej a spoločenskej situácie na Slovensku, v Európe a vo svete z pohľadu bežného občana, nakoľko situácia v európskej a svetovej politike sa zásadne zmenila a rýchlo sa dramatizuje. Po vypuknutí zničujúcej vojny na Ukrajine, [...]

Park kultúry a oddychu  /PKO/

05.05.2023

Svoj článok začnem úplne z iného konca – z opačnej strany a k téme uvedenej v nadpise sa dopracujem postupne. Poďme na to ! V nedeľu som využil pekné slnečné počasie a po dlhšom čase nečinnosti som sa vybral na prechádzku po nábreží Dunaja. Na brehu Dunaja je sústredený kus našej histórie od najstarších [...]

Voľby 2023

15.04.2023

Parlamentné voľby na Slovensku sa konajú každé štyri roky. Tie najbližšie riadne voľby sa mali konať v roku 2024. Terajšia vláda, ktorá stratila dôveru parlamentu bola rozhodnutím prezidentky odvolaná ešte v decembri 2022. Bola však poverená vykonávaním svojej pôsobnosti v obmedzenom rozsahu až do vymenovania novej vlády. Z uvedeného dôvodu je potrebné vykonať [...]

Peniaze, euro, kufrík

Rakúski colníci našli na letisku vo Viedni v batožine 700-tisíc eur

28.04.2024 21:39

Rakúski colníci objavili 700 000 eur v hotovosti v batožine na letisku vo Viedni, ktorá patrila dvom bratrancom cestujúcim do Istanbulu.

oheň, kozub, kachle, plameň

Kysucký hotel Marlene horel, požiar strechy už lokalizovali

28.04.2024 19:09

Strechu hotela v Oščadnici zasiahol v nedeľu popoludní požiar, rozšíril sa aj do jeho podkrovných priestorov a ubytovacej časti.

Russia Lenin Death Anniversary

Ruskí komunisti zúria. Tvrdia, že Putinov obľúbený filozof bol silný zástanca fašizmu

28.04.2024 17:00

Komunisti žiadajú prokuratúru, aby posúdila tvorbu filozofa Ivana Iľjina. Riaditeľ školy, ktorú po ňom pomenovali, vidí v pozadí sprisahanie Západu.

spišiak

Ďalšia nehoda politika, Spišiak narazil do plota: Oslepilo ma slnko, vysypali sa na mňa papieriky

28.04.2024 16:54

Poslanec Progresívneho Slovenska Jaroslav Spišiak mal dopravnú nehodu, narazil do plota.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 33
Celková čítanosť: 111163x
Priemerná čítanosť článkov: 3369x

Autor blogu

Kategórie