Diaľnice na Slovensku

 

Diaľničná sieť v Slovenskej republike /diaľnice D1, D2, D3 a D4/ má mať po dokončení celkovú  dĺžku približne 700 km /presne 699,6 km/. Najdôležitejšia z nich a súčasne aj najdlhšia /512,0 km/  je diaľnica  D1 z Bratislavy do Košíc.         Po ,,nekonečnom“ dokončovaní má spojiť Bratislavu so Záhorom ležiacim na východe v blízkosti štátnej hranice s Ukrajinou. Súčasťou tejto diaľnice má byť aj nový diaľničný hraničný prechod v blízkosti súčasného cestného prechodu Vyšné Nemecké-Užhorod.

História výstavby diaľnic na Slovensku sa začala písať ešte v roku 1969 v bývalom Československu kedy sa začal stavať náš prvý úsek diaľnice D2 Malacky – BA, Lamačská cesta, ako súčasť projektu prepojenia dvoch hlavných miest /Prahy a Bratislavy/ a dvoch štátov vtedajšej Česko-slovenskej federácie. Diaľnica D2 z Bratislavy po hranicu s ČR je druhá najdlhšia /80,5 km/ a súčasne aj jediná úplne dokončená slovenská diaľnica. Skoro som zabudol na tretiu najdlhšiu /59,1 km/ D3 diaľnicu zo Žiliny cez Čadcu, ktorá zabezpečí na severe Slovenska diaľničné prepojenie smerom na Poľsko. A nakoniec diaľnica D4. Je to štvrtá najdlhšia /48,0 km/ slovenská diaľnica. Po dokončení vytvorí vonkajší obchvat Bratislavy a umožní diaľničné prepojenie na Rakúsko.

Výstavba diaľnice D1:  Bratislava – Košice cez Trnavu, Trenčín, Žilinu, Martin, Poprad a Prešov sa začala realizovať v minulom storočí ešte v roku 1972, kedy boli zahájené stavby prvých dvoch úsekov. Prvý úsek z Bratislavy do Senca a na severovýchode úsek z Liptovského Mikuláša do Liptovského Jána. 

V súčasnosti je zprevádzkovaných približne 400  km úseku tejto diaľnice.     Vo výstavbe sú aktuálne dva úseky: medzi Lietavskou Lúčkou a  Dubnou  Skalou a medzi Hubovou a Ivachnovou. V príprave je úsek medzi Turanmi a Hubovou. Hlavná časť zostávajúcich úsekov leží východne od Košíc v úseku od Bidoviec po Záhor. Je to naša najvýznamnejšia diaľnica a to nielen svojou fyzickou dĺžkou ale aj pozoruhodnou dĺžkou výstavby. V roku 2022 uplynie už 50 rokov od začiatku jej výstavby, no stále ešte nebude dokončená ani keby sa stal zázrak. Je potrebné ešte dostavať posledné stavebne a technicky najnáročnejšie úseky tejto pre Slovensko dôležitej diaľnice.      Pri tomto tempe výstavby bude diaľnica D1 dokončená najskôr v roku 2036 !?

Preinvestovali sa už miliardy Euro no jej dokončenie je stále ešte v nedohľadne a bude to stať nás všetkých, celú spoločnosť ďalšie miliardy, ktoré sa mohli realizovať v zdravotníctve, v školstve, v bytovej výstavbe na výstavbu nájomných bytov, pri oprave schátralých kultúrnych pamiatok a v ďalších dôležitých odvetviach nášho hospodárstva a ekonomiky, no zarábajú na tomto lukratívnom  podnikaní len rôzne cudzie zahraničné konzorcia.

Chyba sa stala ešte na začiatku pri schvaľovaní koncepcie, ktorá predpokladala vedenie trasy diaľnice cez Považie a Liptov, t. j. cez územia s mnohými priemyselnými podnikmi   /s ktorých mnohé už dávno skrachovali/, no neprihliadalo sa na konfiguráciu a zložitosť terénu. V súčasnosti by žiadny projektant takéto trasovanie diaľnice nezvolil. Nerobia to ani v ekonomicky prosperujúcej  Čine, kde by si to mohli dovoliť no správajú sa racionálne. Neriešia také ,,drobnosti“ ako je terénna prekážka alebo vodný tok. Rieky premosťujú a kopce obchádzajú, nestavajú tunely, ktoré predstavujú technicky, časovo a finančne náročné riešenia. Dlhé úseky diaľnic vedú po estakádach ponad  terénne prekážky a obytnú zástavbu. Poučiť by sme sa mohli aj od našich najbližších susedov. Poučiť a využiť ich odborné skúsenosti ? !

Apropo: Čina.  Rýchlosť výstavby diaľničnej siete v Čine je obdivuhodná. Od roku 1988 sa postavilo údajne až 135 tisíc km diaľnic a za posledných 10 rokov sa zrealizovalo približne až 9600 km. Pre porovnanie u nás je tempo výstavby diaľnic   /za predpokladu, že celá diaľničná sieť na Slovensku by bola dokončená v r.2022/         700 km : 53 rokov = 13,2 km za rok, resp. pri diaľnici D1  je to                            512 km : 50 rokov = 10,2 km za rok. Super ! To je na zápis do GKR.

A čo tak zvoliť úplne inú stratégiu  dokončovania našej  diaľničnej siete !         Napadá ma kacírska myšlienka. Čo keby sme namiesto doterajšieho postupu pri výbere dodávateľa stavby urobili výnimku a pozvali na  jeden rok Číňanov s prosíkom aby nám už konečne tu našu D1 dokončili. Som presvedčený, že by to zvládli lebo by to bola pre nich otázka prestíže /politickej aj ideologickej/ a pre nás úspora a dobrý obchod a hlavne reklama, že nám pomohla druhá najsilnejšia ekonomika sveta, ktorá už onedlho predbehne aj USA a stane sa svetovou jednotkou. Aj keď hrozí, že by si k nám postavili aj hodvábnu cestu, riskol by som takéto výnimočné riešenie !           P.S. : Neberte to vážne, toto je len ďalšia moja vízia !

 

Moja vízia II

08.03.2024

Po dlhšom čase odmĺčania na platforme Blog Pravda. sk som sa rozhodol znova prispievať svojimi článkami k hodnoteniu politickej, ekonomickej a spoločenskej situácie na Slovensku, v Európe a vo svete z pohľadu bežného občana, nakoľko situácia v európskej a svetovej politike sa zásadne zmenila a rýchlo sa dramatizuje. Po vypuknutí zničujúcej vojny na Ukrajine, [...]

Park kultúry a oddychu  /PKO/

05.05.2023

Svoj článok začnem úplne z iného konca – z opačnej strany a k téme uvedenej v nadpise sa dopracujem postupne. Poďme na to ! V nedeľu som využil pekné slnečné počasie a po dlhšom čase nečinnosti som sa vybral na prechádzku po nábreží Dunaja. Na brehu Dunaja je sústredený kus našej histórie od najstarších [...]

Voľby 2023

15.04.2023

Parlamentné voľby na Slovensku sa konajú každé štyri roky. Tie najbližšie riadne voľby sa mali konať v roku 2024. Terajšia vláda, ktorá stratila dôveru parlamentu bola rozhodnutím prezidentky odvolaná ešte v decembri 2022. Bola však poverená vykonávaním svojej pôsobnosti v obmedzenom rozsahu až do vymenovania novej vlády. Z uvedeného dôvodu je potrebné vykonať [...]

SR Spišská Stará Ves útok nôž žiak gymnázium

Každá škola by mala mať krízový plán. Žiaci teraz potrebujú podporné rameno, hlásia odborníci po útoku

16.01.2025 17:44

„Odsúďme násilie, skutok, ktorý sa stal, ale v prvom rade bude ľuďmi a podajme pomocnú ruku,“ hovorí školská psychologička Lucia Košťálová.

južná kórea

Suspendovaný juhokórejský prezident zostáva vo väzbe, rozhodol súd

16.01.2025 16:50

Prezidenta, ktorý má pozastavené kompetencie, zadržali v noci na stredu v súvislosti s decembrovým vyhlásením stanného práva.

Oskar Rózsa, Machala, Bombic, Danny Kollár

Stíhaného extrémistu Daniela Bombica čoskoro vydajú na Slovensko. Končím, idem za vami, napísal

16.01.2025 16:47

Bombic bude prevedený pred sudcu pre prípravné konanie Špecializovaného trestného súdu.

Gymnázium Spišská Stará Ves, útočník

Reprezentoval školu, bol úspešný. Po Samuelovom útoku nožom však zostali dve obete, tretia dievčina je zranená

16.01.2025 16:27

Výborne reprezentoval školu v nemčine, matematike, mal úspechy aj v športe.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 33
Celková čítanosť: 115277x
Priemerná čítanosť článkov: 3493x

Autor blogu

Kategórie