Diaľničná sieť v Slovenskej republike /diaľnice D1, D2, D3 a D4/ má mať po dokončení celkovú dĺžku približne 700 km /presne 699,6 km/. Najdôležitejšia z nich a súčasne aj najdlhšia /512,0 km/ je diaľnica D1 z Bratislavy do Košíc. Po ,,nekonečnom“ dokončovaní má spojiť Bratislavu so Záhorom ležiacim na východe v blízkosti štátnej hranice s Ukrajinou. Súčasťou tejto diaľnice má byť aj nový diaľničný hraničný prechod v blízkosti súčasného cestného prechodu Vyšné Nemecké-Užhorod.
História výstavby diaľnic na Slovensku sa začala písať ešte v roku 1969 v bývalom Československu kedy sa začal stavať náš prvý úsek diaľnice D2 Malacky – BA, Lamačská cesta, ako súčasť projektu prepojenia dvoch hlavných miest /Prahy a Bratislavy/ a dvoch štátov vtedajšej Česko-slovenskej federácie. Diaľnica D2 z Bratislavy po hranicu s ČR je druhá najdlhšia /80,5 km/ a súčasne aj jediná úplne dokončená slovenská diaľnica. Skoro som zabudol na tretiu najdlhšiu /59,1 km/ D3 diaľnicu zo Žiliny cez Čadcu, ktorá zabezpečí na severe Slovenska diaľničné prepojenie smerom na Poľsko. A nakoniec diaľnica D4. Je to štvrtá najdlhšia /48,0 km/ slovenská diaľnica. Po dokončení vytvorí vonkajší obchvat Bratislavy a umožní diaľničné prepojenie na Rakúsko.
Výstavba diaľnice D1: Bratislava – Košice cez Trnavu, Trenčín, Žilinu, Martin, Poprad a Prešov sa začala realizovať v minulom storočí ešte v roku 1972, kedy boli zahájené stavby prvých dvoch úsekov. Prvý úsek z Bratislavy do Senca a na severovýchode úsek z Liptovského Mikuláša do Liptovského Jána.
V súčasnosti je zprevádzkovaných približne 400 km úseku tejto diaľnice. Vo výstavbe sú aktuálne dva úseky: medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou a medzi Hubovou a Ivachnovou. V príprave je úsek medzi Turanmi a Hubovou. Hlavná časť zostávajúcich úsekov leží východne od Košíc v úseku od Bidoviec po Záhor. Je to naša najvýznamnejšia diaľnica a to nielen svojou fyzickou dĺžkou ale aj pozoruhodnou dĺžkou výstavby. V roku 2022 uplynie už 50 rokov od začiatku jej výstavby, no stále ešte nebude dokončená ani keby sa stal zázrak. Je potrebné ešte dostavať posledné stavebne a technicky najnáročnejšie úseky tejto pre Slovensko dôležitej diaľnice. Pri tomto tempe výstavby bude diaľnica D1 dokončená najskôr v roku 2036 !?
Preinvestovali sa už miliardy Euro no jej dokončenie je stále ešte v nedohľadne a bude to stať nás všetkých, celú spoločnosť ďalšie miliardy, ktoré sa mohli realizovať v zdravotníctve, v školstve, v bytovej výstavbe na výstavbu nájomných bytov, pri oprave schátralých kultúrnych pamiatok a v ďalších dôležitých odvetviach nášho hospodárstva a ekonomiky, no zarábajú na tomto lukratívnom podnikaní len rôzne cudzie zahraničné konzorcia.
Chyba sa stala ešte na začiatku pri schvaľovaní koncepcie, ktorá predpokladala vedenie trasy diaľnice cez Považie a Liptov, t. j. cez územia s mnohými priemyselnými podnikmi /s ktorých mnohé už dávno skrachovali/, no neprihliadalo sa na konfiguráciu a zložitosť terénu. V súčasnosti by žiadny projektant takéto trasovanie diaľnice nezvolil. Nerobia to ani v ekonomicky prosperujúcej Čine, kde by si to mohli dovoliť no správajú sa racionálne. Neriešia také ,,drobnosti“ ako je terénna prekážka alebo vodný tok. Rieky premosťujú a kopce obchádzajú, nestavajú tunely, ktoré predstavujú technicky, časovo a finančne náročné riešenia. Dlhé úseky diaľnic vedú po estakádach ponad terénne prekážky a obytnú zástavbu. Poučiť by sme sa mohli aj od našich najbližších susedov. Poučiť a využiť ich odborné skúsenosti ? !
Apropo: Čina. Rýchlosť výstavby diaľničnej siete v Čine je obdivuhodná. Od roku 1988 sa postavilo údajne až 135 tisíc km diaľnic a za posledných 10 rokov sa zrealizovalo približne až 9600 km. Pre porovnanie u nás je tempo výstavby diaľnic /za predpokladu, že celá diaľničná sieť na Slovensku by bola dokončená v r.2022/ 700 km : 53 rokov = 13,2 km za rok, resp. pri diaľnici D1 je to 512 km : 50 rokov = 10,2 km za rok. Super ! To je na zápis do GKR.
A čo tak zvoliť úplne inú stratégiu dokončovania našej diaľničnej siete ! Napadá ma kacírska myšlienka. Čo keby sme namiesto doterajšieho postupu pri výbere dodávateľa stavby urobili výnimku a pozvali na jeden rok Číňanov s prosíkom aby nám už konečne tu našu D1 dokončili. Som presvedčený, že by to zvládli lebo by to bola pre nich otázka prestíže /politickej aj ideologickej/ a pre nás úspora a dobrý obchod a hlavne reklama, že nám pomohla druhá najsilnejšia ekonomika sveta, ktorá už onedlho predbehne aj USA a stane sa svetovou jednotkou. Aj keď hrozí, že by si k nám postavili aj hodvábnu cestu, riskol by som takéto výnimočné riešenie ! P.S. : Neberte to vážne, toto je len ďalšia moja vízia !
+++++++ ...
No je tu toho viac na zamyslenie... Myslis ze... ...
Celá debata | RSS tejto debaty